Pod glaukomom podrazumevamo veliku grupu bolesti oka kod kojih je zajedničko povećanje očnog pritiska koji dovodi do oštećenja očnog živca. Glaukom je još uvek jedan od vodećih uzroka slepila u svetu. Još se naziva ”tihi kradljivac vida” jer ne mora davati nikakve simptome a vodi u definitivni gubitak vida. Ukoliko se otkrije pravovremeno bolest se može kontrolisati i izbeći gubitak vida.

Kako nastaje glaukom

Pošto pod glaukomom podrazumevamo veliku grupu bolesti onda i uzrok bolesti može biti različit. Generalno uzrok glaukoma u najvećem broju slučajeva nije jasno utvrđen. Glaukom se najčešće javlja nakon 40-e godine starosti ali to nije odrednica faktora rizika već upućuje na redovne kontrole očnog pritiska. Faktori rizika za dobijanje glaukoma su:

• Familijarna predispozicija za glaukom
  • Dijabetes i arterijska hipertenzija
  • Kratkovidost
Glaukom i pritisak koji stvara na očni živac

Vrste glaukoma

Primarni glaukom otvorenog ugla

Gotovo polovina osoba koji imaju ovaj tip glaukoma ne znaju da imaju glaukom. Ovaj tip glaukoma asimptomatski dovodi do postepenog gubitka perifernog vidnog polja i kada se simptomi jave očni živac je već poprilično oštećen. Postepeno se vidno polje toliko sužava da se vid svodi na tunelski vid samo centralno ispred oka.

Glaukom zatvorenog ugla

Glaukom zatvorenog ugla daje akutne, izuzetno dramatične simptome kao što su bol u oku, zamućen vid, glavobolje, mučnina i povraćanje. Ovi dramatični simptomi mogu za nekoliko sati sami proći pa se pojaviti u drugom ataku. Medjutim, nekada mogu dovesti do potpunog slepila već pri prvom napadu bolesti.

Glaukom normalnog pritiska

Kod ovog tipa glaukoma očni pritisak ima savršeno normalne vrednosti ali dolazi do oštećenja optičkog nerva. Uzrok bolesti se ne zna ali se smatra da nastaje usled slabe prokrvljenosti očnog živca.

Pigmentni glaukom

Ovo je redja forma glaukoma. Kod pigmentnog glaukoma dolazi do taloženja pigmenta u komornom uglu koji ometa drenažu očne vodice. I pigmentni glaukom gotovo da nema simptomatologiju osim neprijatnosti ili blago zamagljenog vida koji se javlja posle fizičkih aktivnosti (vežbanja). Pigmentni glaukom se češće javlja kod muškaraca izmedju 30- 40 godine života.

Sekundarni glaukom

Javlja se kao posledica povrede ili nekog drugog oboljenja oka (katarakte, zapaljenjskih bolesti oka, tumora, dijabetesa itd.).

Kongenitalni glaukom

Javlja se na rođenju i može biti posledica uskog ugla ili nekog drugog defekta u komornom uglu. Češće se javlja kod muške dece i obično je oko veće, beličasto zamućeno.

Simptomi glaukoma

Pacijenti sa hroničnim glaukomom nemaju nikakve simptome jer bolest napreduje polako. Pacijenti sa akutnim glaukomom imaju jako izražene simptome jer kod njih dolazi do naglog skoka očnog pritiska. Prisutni su:

• Iznenadno smanjenje vida
  • Crvenilo i bol u oku
  • Haloi oko izvora svetlosti
  • Jaka glavobolja
  • Mučnina i povraćanje

Terapija glaukoma

U zavisnosti od tipa glaukoma razlikuje se i terapija glaukoma. Cilj terapije je snižavanje očnog pritiska do granice kada on ne ugrožava funkciju očnog živca. Terapija može biti:

1. Medikamentna (kapi za oči). Postoji jako veliki broj lekova koji se lokalno koriste za snižavanje očnog pritiska. Dejstvo ovih lekova podrazumeva da oni ili smanjuju količinu stvorene očne vodice ili olakšavaju njeno oticanje kroz komorni ugao.
  2. Lasersko stvaranje otvora na dužici radi lakšeg oticanja očne vodice (Yag laser iridotomia)
  3. Laserski tretman za poboljšanje prohodnosti komornog ugla (Selektivna Laser Trabeculoplastika SLT)
  4. Hirurško lečenje koje se primenjuje u slučajevima koji ne reaguju na drugu terapiju.

Zakažite pregled

Telefonom

Karakteristike

• Glaukom se ne može izlečiti